Dagmomentonderwijs mei

Inmiddels de vijfde maandelijkse blogpost uit dit kalenderjaar, met dagelijkse momenten uit mijn onderwijs. Een toelichting op #dagmomentonderwijs is hier te vinden.

Ma 1 mei
Dag van de niet-arbeid 😜

Di 2 mei
Deze dag in de #lesvrijeperiode besteedt aan plannen en planningen. Nu even in de zon met het #BigHistory boek als #dagmomentonderwijs

Wo 3 mei
15 mails verstuurd over organisatorische schoolzaken, 1 positieve reactie, van een leerling.

Do 4 mei
Vers afgebakken brood. Gekookte eitjes. Komkommer, tomaat, tonijn. Verse basilicum. Verse zon. #lesvrijeperode brunch

Even wat lasten verplaatsen. Iets minder naar lood, iets meer naar veren. Balans eren.

Vr 5 mei
Traditietje. Laatste dag van de #lesvrijeperiode langs bij Gijs. We zijn het eens geworden: een superkorte zomer coupe.

Za 6 mei
Vliegtuig vliegt vrij laag recht boven de in de tuin zittende mij over.
En doet de zon daarmee even uit ✈️ 🌞

Zo 7 mei
Collega’s die in de mei #lesvrijeperiode een out-of-office reply hebben gemaakt. Alsof ik ze in de vakantie zou mailen. 😜

Ma 8 mei
De gezonde spanning voor eerste les na #lesvrijeperiode.
De realisatie dat je vergeten bent iets te kopiëren.
De impromptu #dagmomentonderwijs les die volgt.

Di 9 mei
Ook op dinsdagmorgen vrolijk positief. Zeker als ik nog even kijk naar een #dagmomentonderwijs van gisteren.

Wo 10 mei
Mijn eerste #dagmomentonderwijs is alweer binnen vandaag.
En ik zit nog gewoon thuis.
Dank je en fijne dag @claire_ohl

Do 11 mei
’s morgens bij binnenkomst.
Leerlingn examenklas alleen in stil hoekje van de school.
‘Hoi, hoe is ie?’
‘Goed hoor. Ik kan hier alleen beter leren dan thuis’

Later die dag.
Reizend DNA lab is er weer.
Deze keer: Gezond of ziek – Een vouwtje verkeerd.
Leuk én leerzaam #onderwijs maakt mooi #dagmomentonderwijs

Vr 12 mei
‘Meneer, mogen wij in de pauze nog even doorwerken?
We willen dit graag afmaken voor het weekend.’
#geniushour

Za 13 mei
Gewoon volledig #lerarenregister puntloos mezelf iets aan het aanleren.
Hernieuwde kennismaking met @Prowise_NL

Zo 14 mei
Hij is leeg. De ‘gedeeld met mij’ map van Google Drive.


Hij is leeg. De inbox van mijn email.

Ma 15 mei
‘Kunnen wij aanmelden voor #geniushour presentaties?’
‘Ja, dat is goed, maak ik zo een schema.’
‘Wij hebben alvast ook even een schema gemaakt.’

Lekker in het zonnetje luciferraketten bouwen tijdens VVV-uren

Di 16 mei
Lln A: ‘Woon jij ook in een flat?’
Lln B: ‘Nee, ik woon in een huis van 500.000 euro. Dat is best veel geloof ik.’

Wo 17 mei
Temperatuur en lichtsterkte staan toe deze dag zo vroeg al in de tuin achter de laptop te starten.

Lekker buiten in het zonnetje brandtekeningen maken tijdens VVV-uren

Do 18 mei
Fijn gesprek met lln over noodzaak en nut (formatief) testen en toetsen, herkansingen, korte en lange termijn leren.

Vr 19 mei
‘Wat speelt U daar voor muziek, meneer?’

Za 20 mei

Zo 21 mei
Docent tijdens Lorentz lezing in Teyler’s Museum: ‘wat is licht?’
Meisje in de zaal: ‘een baby’.

Ma 22 mei
Vandaag, om 13.30 uur, gaan mijn leerlingen het #eindexamen biologie vwo maken. Ik gun ze 38 keer een #dagmomentonderwijs

Di 23 mei
Woorden met voor lln onbekende betekenis tijdens test vandaag: ‘synthetiseert’, ‘identiek’, ‘ongeslachtelijke voortplanting’

Wo 24 mei
Hoe hoog is de school? Driehoeksmeting bij Outdoor Science tijdens VVV-uren

Do 25 mei
Was het antwoord nu uiteindelijk goed of fout? #eindexamen nakijken.

Vr 26 mei
En welke was de goede deze keer? Nakijken #eindexamen

Za 27 mei

Zo 28 mei
Een oud-leerling die via LinkedIn vraagt of hij ons komend schooljaar kan helpen bij onze activiteiten buiten de lessen.

Ma 29 mei
Tijdens les vandaag stelde na 10 min lln een vraag.
Na antwoord volgde een nieuwe.
En een nieuwe.
En een nieuwe.
En …

Di 30 mei
Tijdens de pauze, buiten. ‘Meneer, waarom zitten andere docenten nooit buiten in de pauze?’

Wo 31 mei
Vandaag lln presentatie over geluid in kader #geniushour met zelfgebouwde en bespeelde RimbaTube.

Geef een reactie

