Dagmomentonderwijs

Op 1 januari 2015 ben ik er mee begonnen: #dagmomentonderwijs

Dagelijks een tweet versturen met iets dat mij die dag het meest was opgevallen, bijgebleven, had verbaasd, mij het meest had doen lachen, op mij de meeste indruk had gemaakt, mij het meest had geraakt, mij het meest gelukkigs had gemaakt (op dat moment of later bij het terugdenken er aan), het moment dat ik het liefste wilde delen.

Dagelijks een kort moment van reflectie. Een kort moment om een keuze te maken. ‘Het mag maar één moment zijn’, nam ik mij voor. ‘Maar het móét ook een moment zijn’, nam ik mij voor. En tegelijkertijd wist ik, zonder dit echt te besluiten, dat dit slechts richtlijnen waren waaraan ik mij waarschijnlijk niet dagelijks zou kunnen houden. En ik wist dat dit niet erg zou zijn.

Een andere richtlijn voor mijzelf, in deze poging het bestaan van een docent te schetsen middels een dagelijkse tweet, was dat de momenten vooral positief zouden moeten zijn, of grappig, of ontroerend. In slaap vallen met een positief gemoed leek mij te leiden tot betere dromen, en betere daden in de dag daarna. Het dagelijks delen van positieve ervaringen zou er hopelijk toe leiden ook de dromen en daden van lezers naar de kant van de glimlach te sturen.

Het idee was maandelijks deze #dagmomentonderwijs tweets te verzamelen in een blogpost.

Een schets in woorden van wat een docent dagelijks meemaakt. Waarbij ik dan toevallig de docent bent en het geschetste beeld door mij gekleurd is.

Mijn plan is voor de helft gelukt. Ik geef mijzelf daarvoor een dikke voldoende.

De tweets zijn verstuurd. Niet dagelijks, soms twee of meer, soms een paar dagen geen. De maandelijkse blogs zijn niet geschreven. Het zo herkenbare halfvolle glas. Niet bitter, beter dus.

Dus dit schooljaar nu het eerste blog hierover. Terwijl de maand augustus nog niet tot zijn einde is kunnen komen. Echter (om het woord maar te vermijden, 😉), voor het onderwijs geldt hetzelfde als voor fruit. Plukken als het rijp is. Het moment pakken als het daar is. Nú, zaterdag, heb ik tijd, wat ik maandag heb weet ik nog niet. Wel tijd, maar waarschijnlijk vooral voor mijn leerlingen.

Bovenstaande schreef ik op 29 augustus 2015.

Inmiddels is de onderstaande verzameling maandelijkse dagmomenten onderwijs ontstaan.

Mijn glas is lekker vol.

Dagmomentonderwijs april

Dagmomentonderwijs maart

Dagmomentonderwijs februari

Dagmomentonderwijs januari

2016

Dagmomentonderwijs december

Dagmomentonderwijs november

Dagmomentonderwijs oktober

Dagmomentonderwijs september

Dagmomentonderwijs augustus

Dagmomentonderwijs juli

Dagmomentonderwijs juni

Dagmomentonderwijs mei

Dagmomentonderwijs april

Dagmomentonderwijs maart

Dagmomentonderwijs februari

Dagmomentonderwijs januari

2015

Dagmomentonderwijs december

Dagmomentonderwijs november

Dagmomentonderwijs oktober

Dagmomentonderwijs september

Dagmomentonderwijs

Dagmomentonderwijs 18 blaadjes

 

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: