Recensies

Motiveren is te leren, Dick van der Wulp, 2018. Hoe je door de juiste vragen te stellen en leerlingen autonomie en verbondenheid te laten ervaren de motivatie van leerlingen kunt vergroten.

When, Daniel Pink, 2018. Over het effect van het moment van de dag op keuzes en prestaties. Niet specifiek geschreven voor onderwijs, wel met een aantal feiten en conclusies die ook het onderwijs raken.

Klaskit- tools voor topleraren, Pedro de Bruyckere, 2017. Een prachtig overzicht van de stand van zaken met betrekking tot onderzoek van onderwijs en hoe de leraar die dagelijks in de klas staat hier gebruik van kan maken.

Verwondering, Dick van der Wateren, 2016. Over het belang van het stellen van de juiste vragen en het oog hebben voor leerlingen, met voorbeelden hoe je jezelf en leerlingen kunt aanleren de juiste vragen te stellen.

Cijfers geven werkt niet, Dylan William 2011 (vertaald door René Kneyber 2013). Over de kracht van formatief evalueren als middel om leren te versterken, voorzien van concrete technieken om deze toe te passen.

Jongens leren beter dan meisjes, Pedro de Bruyckere en Casper Hulshof, 2013. Over mythes in het onderwijs. De bespreking gaat alleen in op de leerpiramide uit dit boek. (mogelijk later meer..)

Flip your the classroom, reach every student in every class every day, Jon Bergman en Aaron Sams, 2012. Een boek van de ‘uitvinders’ van flipping the classroom, de techniek waarbij de tijd in de klas zo efficient mogelijk wordt ingezet door de instructie daar buiten te plaatsen.

 

 


Op de rol ter bespreking… niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde of compleet…

Understanding how we learn, Dr Yana Weinstein and Dr Megan Sumeracki, The Learning Scientist, 2018

Responsive Teaching, Harry Fletcher-Wood, 2018.

How I wish I’d taught maths, Craig Barton, 2018

What does this look like in the classroom? Carl Hendrick en Robin MacPherson, 2017

Duurzaam pionieren in het onderwijs, Mieke Haverkort-de Vreede, 2017

Making good progress, Daisy Christodoulou, 2016

The End of Averag, Todd Rose, 2016

Make it stick, Peter C. Brown, Henry L. Roediger III en Mark A. MacDaniel, 2014

Start with why, Simon Sinek, 2009

Why don’t students like school, Daniel Willingham, 2009

The Homework Mythe, Alfie Kohn, 2006

 

 

 

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: