Mijn persoonlijke waarom

Blogpost Mijn persoonlijke waarom 43315950

Deze blogpost is een antwoord op een hier door Ilse Meelberghs gestelde vraag, ‘benieuwd naar je persoonlijk why…’

Bij mij in de les mag die vraag niet gesteld worden. Waarom?

Je kunt niet vragen: “Waarom is gras groen?”
Je kunt wel vragen: “Waardoor is gras groen?”

Je kunt niet vragen: “Waarom zijn mensen soms niet aardig?”
Je kunt wel vragen: “Hoe komt het dat mensen soms niet aardig zijn?”

Je kunt niet vragen: “Waarom heb ik dit cijfer voor deze toets?”
Je kunt wel vragen: “Hoe is dit cijfer voor deze toets tot stand gekomen?”

Er is geen waarom. Waarom? Er is geen antwoord op de vraag waarom.

Toch wordt die vraag veel gesteld. Waarom? Waarom wordt die waarom vraag zoveel gesteld?

Waarom is een vraag die je eigenlijk nooit zou moeten stellen. Eigenlijk is een woord dat je eigenlijk nooit zou moeten gebruiken. Moeten is een woord dat je eigenlijk nooit zou moeten gebruiken.

Mijn persoonlijke waarom?

Het geeft mij een goed gevoel als ik iets kan doen dat ik zinnig vind. Het geeft mij een goed gevoel als ik iets kan doen dat een beroep doet op mijn meesterschap. op iets waar ik goed in ben. Het geeft mij een goed gevoel als iets kan doen waarvan ik zelf heb bepaald dat ik dat wil doen.

Ik wil graag dingen doen op een manier die leuk is, voor mij en voor de anderen met wie ik ze doen. Ik wil graag plezier maken, voor mezelf en voor de anderen die al dan niet toevallig om mij heen zijn.

Het geeft mij een onplezierig gevoel dat sommigen veel hebben en anderen niet(s). Daar waar ik kan doe ik hier iets aan en mee. Het geeft mij een onplezierig gevoel dat mensen op hun werk hun persoonlijkheid soms zo gemakkelijk inleveren. Daar waar ik kan breng ik dat ter sprake.

Waarom al die dingen mij een goed gevoel geven? Waarom ik die dingen wil doen? Goede vragen! Waarom stel jij ze? Wat zorgt ervoor dat jij ze stelt? Of niet?

Mijn antwoord op de niet te beantwoorden vraag? Waarom? Daarom! 🙂

Denk na over de vraag. Ga niet op zoek naar een antwoord.

Fijne zondag!

Andere reacties op de gestelde vraag:
Wanneer wordt een bruggenbouwer een brugwachter

9 Responses to Mijn persoonlijke waarom

  1. Rob Alberts schreef:

    Een vraag laten verduidelijken is vaak het opflitsende begrijpen van een leerling.
    De juiste vraag stellen is het antwoord vinden.

    Mooi blog!

    Zonnige groet,

  2. Ilse Meelberghs schreef:

    Hallo Frans,

    Ik geniet erg van de diversiteit in de reacties op de blogpost! Dankje voor de jouwe!

    Als ik die alternatieve vragen zie, dan denk ik wat is “waarom” eigenlijk een vage vraag hé.

    Wat ik erg leuk en een beetje eng vind aan zo’n missie/persoonlijke why is dat hij richtinggevend is, minder vaag dus. Helpend bij het keuzes maken.Het lastigste daaraan vind ik het vriendelijk zijn voor mezelf als ik er eventjes niets mee doe.

    Een van de 7 missieregels (stap 3 missionstatement.nl) is
    “Gebruik geen twijfelwoorden (zoals probeer, hoop op en WIL)”
    Dus een tip (ook al doen we niet voor punten #twittergrapje) haal die ene “probeer” nog weg en kijk eens wat het doet…

    Groetjes en fijne zondag nog.
    Ilse

    • fransdroog schreef:

      Hoi Ilse,
      Dank voor je reactie. Waarom is niet per sé vaag maar veronderstelt een reden. Die er niet echt is.
      Ik heb probeer verwijderd en er doe van gemaakt. 😄 Wat dit betekent is dat er nu staat dat ik dit altijd doe, en dat is niet helemaal waar, een enkele keer laat ik het gaan.
      Mvg, Frans

  3. Ilse Meelberghs schreef:

    Oh ja, en waar breng je dan eigenlijk in de why onder je, niet aflatende energie om leerlingen een stem te geven in hun onderwijs?

    • fransdroog schreef:

      Waardoor ik leerlingen een stem wil geven is het gevoel uit mijn eigen studietijd dat er veel leertijd werd verspild. Ditzelfde zie ik op dit moment nog steeds gebeuren. Waardoor? Doordat docenten en leerlingen (soms/vaak) niet dezelfde taal spreken en hun belevingen van dezelfde gebeurtenissen te ver uiteen liggen. (dit is wat kort….. mogelijk eens op terugkomen….)

      • Ilse Meelberghs schreef:

        Dan komt bij mij de zin op “respectvol omgaan met de tijd van de leerling”.
        We hebben het er vast nog wel een keer over 🙂

  4. mbonzinnig schreef:

    Wow, dogma’s … leuk. Alleen geloof ik dat Van Dale een mooie uitleg heeft van ‘waarom’

    1waar·om (bijwoord)
    1
    om wat, om welke reden: waarom komt vader niet?; ik weet niet waarom hij niet komt

    2waar·om (het; o)
    1
    oorzaak, reden

  5. fransdroog schreef:

    Het gaat mij er juist om dat er met waarom vaak naar een reden wordt gevraagd, waar die reden er niet is. Ik zal mogelijk in een vervolg dit uitgebreider toelichten wat de reden is dat ik dit verschil in dagelijks gebruik van het woord en dubbele betekenis in een woordenboek van groot belang acht.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.