Even feedback vragen

Blogpost Even tijd voor feedback employee-feedback

Al jaren beoordelen leerlingen bij mij leerlingen. Bijvoorbeeld bij presentaties die zij geven. Hierbij bevat de opdracht altijd de onderdelen:
– laat zien wat je hebt gedaan en wat je hebt geleerd
– doe dit op een manier waarbij het publiek ook iets leert

Via een tip van mijn neefje, die toen nog op de basisschool zat, gaat de beoordeling onder andere via twee schijnbaar simpele vragen.
1. Wat was er goed?
2. Wat kan er beter?

Je kunt dit ook TOP en TIP noemen.

In de uitvoering zijn er mijn ogen twee zaken van wezenlijk belang om deze ogenschijnlijk voor de hand liggende en veel gebruikte techniek pedagogisch en didactisch verantwoord en effectief in te zetten. Een toelichting bij het gebruik is daarmee een van de sleutels tot zijn succesvol gebruik.
1. De antwoorden op de vragen zijn altijd positief geformuleerd.
2. Er wordt niet aangegeven HOE het anders zou kunnen, alleen WAT er anders zou kunnen.

Gisteren kwam ik een tool tegen die dit onderdeel van mijn lesgeven voor mij en mijn leerlingen minder tijdrovend en daarmee nog effectiever maakt.

Het heet poli.sh en werkt als volgt:
– Je maakt een event aan. Als voorbeeld heb ik dat gedaan.
– Je vertelt de leerlingen naar welke site zij moeten gaan: http://poli.sh/fransdroog/.
– Er worden twee vragen gesteld aan de leerlingen. Invullen wordt zeer gewaardeerd!

Blogpost even feedback vragen 2015-05-30_0917

De opzet van poli.sh is in al zijn eenvoud natuurlijk breder inzetbaar dan alleen voor het vragen van feedback aan leerlingen voor leerlingen. Denk aan het vragen van feedback aan jouw leerlingen over jouw les. Denk aan het vragen van feedback aan deelnemers aan een workshop die jij hebt verzorgd. Denk aan vragen van feedback aan de deelnemers van een vergadering die jij hebt geleidt. Denk aan iets wat jij hebt gedaan en waarvan je wilt leren. Denk aan. Denk.

Misschien heb jij er iets aan. Ik ga het zeker gebruiken. Alleen al omdat het mij veel tijd gaat schelen. De antwoorden ga ik natuurlijk delen met de leerlingen.

PS: Er zijn natuurlijk ook andere tools waarmee om feedback gevraagd kan worden. Naar aanleiding van deze post en een aantal reacties er op heeft Wilfred Rubens op zijn blog een post geschreven met een vergelijking tussen een aantal van deze tools, te weten poli.sh, mentimeter en Google Forms. De voordelen van poli.sh zijn ook volgens Wilfred de grote gebruikersvriendelijkheid en de zeer sterke relatie tussen middel en doel.

 

13 Responses to Even feedback vragen

  1. Jeroen Clemens schreef:

    Frans. Ik gebruik vaak Google Forms hiervoor. Wat is, denk jij, het voordeel Poli.sh

  2. Petra Holstein schreef:

    Ik gebruik Mentimeter maar daarin kunnen ze een antwoord niet toelichten. Bedankt voor de tip, ik ga deze ook eens proberen !

  3. Trendmatcher schreef:

    Hallo Frans,
    Ik gebruik net als Jeroen hiervoor altijd Google Forms. Stel aan het eind van mijn presentaties trouwens ongeveer dezelfde vragen, ooit overgenomen van Jorick Scheerens geloof ik.
    Voordeel van Google Forms vind ik dat je het helemaal in je eigen huisstijl kunt aanpassen, dat het Nederlandstalig is, dat je plaatjes kunt toevoegen en dat je een bevestiging met de ingeulde antwoorden kunt meesturen. Daarin neem ik dan ook de link op naar de presentatie die ik gegeven heb, zodat ik ook van dat gezeur af ben.
    Kortom: wat je hier laat zien is leuk, maar haalt het niet bij Google Forms wat mij betreft.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Willem,
      Zeker, met Google Forms kan veel meer. De kracht van poli.sh zit wat mij betreft in zijn eenvoud. Niets meer en minder dan de twee, in vele gevallen voldoende, standaard vragen. Geen verdere kennis van poll-nemer vereist en geen verleiding tot meer dan noodzakelijk. Misschien voor sommige een mooie opmaat naar Google Forms.
      Dank voor je tot weer nadenken stemmende reactie.
      Hartelijke groet,
      Frans

  4. Jos van Meijel schreef:

    Lijkt me een handige tool. Ga ik komende week meteen proberen.
    Dank je wel, Frans

    • fransdroog schreef:

      Hoi Wilfred
      Dank voor je reactie in de vorm van een post met vergelijkingen van feedback tools. Ik heb er middels een PS even een verwijzing naar toe opgenomen in mijn post.
      Hartelijke groet,
      Frans

  5. […] Al jaren beoordelen leerlingen bij mij leerlingen. Bijvoorbeeld bij presentaties die zij geven. Hierbij bevat de opdracht altijd de onderdelen: – laat zien wat je hebt gedaan en wat je hebt geleerd…  […]

  6. […] Al jaren beoordelen leerlingen bij mij leerlingen. Bijvoorbeeld bij presentaties die zij geven. Hierbij bevat de opdracht altijd de onderdelen: – laat zien wat je hebt gedaan en wat je hebt geleerd…  […]

  7. […] Even feedback vragen. Al jaren beoordelen leerlingen bij mij leerlingen. Bijvoorbeeld bij presentaties die zij geven. Hierbij bevat de opdracht altijd de onderdelen: – laat zien wat je hebt gedaan en wat je hebt geleerd – doe dit op een manier waarbij het publiek ook iets leert Via een tip van mijn neefje, die toen nog op de basisschool zat, gaat de beoordeling onder andere via twee schijnbaar simpele vragen. 1. […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.