Flip de klas werkt!

flippeld learningDrie maanden geleden ben ik gestart met de educatieve techniek ‘Flipping the Classroom’. Kort gezegd betekent dit dat activiteiten die normaal in de les zouden plaatsvinden huiswerk worden en andersom. In het algemeen wordt hierbij de klassikale instructie als video beschikbaar gesteld. Eén van de doelen van ‘Flipping the Classroom’ is meer lestijd beschikbaar hebben voor interactieve activiteiten zoals het beantwoorden van vragen, individuele aandacht en verdieping.

Ik heb gekozen voor het gebruik van de iPad applicatie Educreations om mijn instructie video’s te maken. Dit vooral vanwege de eenvoud en het gebruikersgemak. Via de website van Educreations kunnen overigens ook video’s gemaakt worden dus een iPad is geen noodzaak. Op de website kunnen klassen worden aangemaakt en leerlingen kunnen hier, na het eenmalig aanmaken van een account, via een code de video’s bekijken. Meer over Educreations is in een eerdere post te vinden.

Ik geef verschillende vakken en heb ervoor gekozen om mijn eerste ‘flip de klas’ te doen met het vak wiskunde, omdat hiervoor met relatief weinig ruimte en tijd videolessen gemaakt kunnen worden.
Om verschillende redenen heb ik gekozen voor een tweede klas VWO. Na een korte overgangsperiode ben ik in deze klas volledig gestopt met het geven van klassikale instructies en volledig overgegaan op flip de klas.

Na drie maanden is een redelijk beeld ontstaan van mijn persoonlijke ervaringen met flip de klas en is het mogelijk voorzichtige conclusies te trekken.

De gegevens
– Er zijn in totaal 76 videolessen gemaakt, welke gemiddeld 14 keer zijn bekeken.
– De minst populaire video is 4 maal bekeken, de meest populaire 41 maal.
– De videolessen duren gemiddeld ongeveer drie minuten, de kortste is één minuut, de langste is zes minuten.
– Van de 28 leerlingen heeft 82% één of meer videolessen bekeken, 18% geen enkele.
– Er is een piek in de frequentie waarmee videolessen worden bekeken kort voor een toets.

flip de klas tabel resultaten

– Het gemiddelde cijfer van de klas voor toetsen gemaakt na de flip is 0,5 punt hoger dan voor de toetsen gemaakt voor de flip. Het betreft in beide gevallen 5 toetsen.
– Het gemiddelde cijfer van de leerlingen die geen videolessen hebben bekeken is 0,2 punt hoger, het gemiddelde van de leerlingen die wel videolessen  hebben bekeken 0,6 punt.
Er is een positieve correlatie van 0,5 tussen het aantal videolessen dat is bekeken en het gemiddelde cijfer van de leerlingen.

Mijn ervaringen
– Mijn rol als docent is gewijzigd in de zin dat ik meer begeleider en minder instructeur ben geworden.
– In de klas is er veel meer tijd voor interactie en ik ben vrijwel continu bezig met het beantwoorden van vragen. Deze vragen gaan vaak over opdrachten, soms over de theorie.  In een enkel geval besluit ik om toch een korte klassikale instructie in te lassen als ik merk dat veel vragen over dezelfde specifieke opdrachten gaan.
– Analyse van de frequentie waarme een videoles is bekeken geeft een goede indicatie voor de behoefte aan uitleg en kan gebruikt worden bij het aanpassen van de lesstof.
– Het maken van de videolessen gaat steeds sneller. Dit kost niet of nauwelijks meer tijd dan een gewone voorbereiding van een les.
– De kwaliteit van de videolessen kan nog aanzienlijk beter, maar het is zeker geen belemmering als zij niet perfect zijn.
– Leerlingen van een parallelklas, die ik niet zelf les geeft, hebben ook om toegang gevraagd.
– Leerlingen vragen inmiddels regelmatig, meestal via email, om extra videolessen bij bepaalde onderwerpen of opdrachten.
– Snellere leerlingen zelf videolessen laten maken wanneer zij klaar zijn met de stof werkt motiverend. Er is een toegevoegde waarde van leerlingen die op deze manier uitleggen aan leerlingen.
– De nu gemaakte videolessen zijn volgend schooljaar voor het grootste deel opnieuw inzetbaar. Dit maakt tijd vrij voor toevoegingen en verbeteringen.

Mijn conclusie
Hoewel hier natuurlijk sprake is van een kleine populatie en een nog korte periode van onderzoek en hiermee een aantal andere variabelen die mogelijk een rol spelen durf ik toch de volgende conclusie te trekken.

 Flip de klas werkt!

In ieder geval voor deze combinatie van vak, klas en docent.

De grootste positieve bijdrage van de videolessen zit duidelijk in het meer tijd in de klas beschikbaar hebben voor het individueel begeleiden van leerlingen en het aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen op het moment dat zij deze hebben. Ook leerlingen die de video’s niet bekijken hebben hier voordeel van.
Een tweede belangrijke positieve factor is de mogelijkheid voor leerlingen om op hun eigen snelheid door de stof heen te gaan en alleen daar waar zij het nodig hebben uitleg video’s te bekijken.
Flip de klas is zeer goed geschikt voor gedifferentieerd les geven. Leerlingen krijgen meer de kans hun eigen keuze te maken en de docent kan hier makkelijker op inspringen. Gemiddeld kijken leerlingen die een hoger cijfer hebben meer video’s.
Het is nog steeds van groot belang dat de docent de regisseur blijft, die leerlingen waar nodig de richting aangeeft en waar nodig bijstuurt.

De toekomst
Inmiddels ben ik naar aanleiding van de eerste ervaringen en reacties ook met mijn andere wiskundeklassen begonnen met het aanbieden van videolessen. Ditzelfde doe ik voor het vak Mens en Natuur. Over de ervaringen hiermee zal ik in latere posts zeker meer berichten.
Voor het komende schooljaar zal ik voor mijn derde klas biologie volledig flip de klas gaan en zelfs vrijwel volledig digitaal. De leerlingen in deze klas zullen geen boek gaan gebruiken. Ook over mijn ervaringen hiermee hoop ik regelmatig te berichten.

Flip de klasBen je geïnteresseerd in flip de klas en wil je hier meer over weten of zelf mee aan de slag? Kom dan op 14 juni naar de laatste workshop “Volkomen geflipt – Flipping the Classroom” van dit jaar. Er zijn geen kosten aan verbonden, je hoeft je alleen als volger van The Crowd aan te melden.  Dat kan hier. Opgeven voor de workshop kan vervolgens hier. Je zult daar meer informatie krijgen over de achtergronden en de mogelijkheden van flip de klas en kennis maken en leren werken met verschillende screencast en video tools om zelf aan de slag te kunnen gaan in het nieuwe schooljaar.

Als altijd, maar deze keer toch wel heel speciaal, ben ik benieuwd naar alle vragen, opmerkingen of andere reacties naar aanleiding van bovenstaande.

wordt ongetwijfeld vervolgd….

40 Responses to Flip de klas werkt!

  1. […] background-position: 50% 0px ; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 6:46 […]

  2. […] verder gaat zoeken zijn er legio voorbeelden te vinden en eigenlijk overal blijkt het een succes. Zo ook volgens docent Frans Droog die er al een tijdje mee geëxperimenteerd heeft en docent Dolf Breederveld wil ook niet anders meer. Ik krijg er bijna jeuk van… Hoewel niet […]

  3. ruudgreven schreef:

    Mooi en inspirerend verhaal. Ik ben erg benieuwd of dit ook op een hogeschool zal werken. Ik ben zelf docent Informatica op Saxion hogeschool en ben ook op zoek naar nieuwe manieren om studenten programmeren aan te leren. We doen dat nu met een hoorcollege en een aantal practica in de week. We zouden volgens het flip de klas principe de colleges kunnen schrappen en vervangen door practica.

    Ik heb een stukje op http://www.gijzultleren.nl/2012/05/flipping-the-classroom/ over flip de klas. Ik ga er nog eens verder over nadenken, maar je verhaal zet wel aan tot nadenken en experimenteren er mee.

  4. […] De wil tot kwaliteitsverbetering lijkt aanwezig. In dat kader is het blog van Frans Droog over Flipping the class ook zeer lezenswaard. In de beschrijving duidelijke ondersteuning met harde cijfers. De kwaliteit […]

  5. Trendmatcher schreef:

    Goed verhaal Frans en mooi dat je het zo documenteert, complimenten!

    • fransdroog schreef:

      Dank je voor je reactie en je motiverende woorden, Willem.
      Ik denk dat het belangrijk is om enthousiaste meningen zoveel als mogelijk te onderbouwen met feiten. Ook in het onderwijs.

  6. […] zijn blog doet @FransDroog verslag van een eerste klein onderzoekje naar het effect van Flip de Klas. Hoewel […]

  7. Catry schreef:

    zijn er mensen die voor praktische vakken als Z&W, SDV, al ervaring hebben met Flipping the Class?

  8. […] } #themeHeader #titleAndDescription * { color: black; } fdroog.wordpress.com – Today, 3:16 […]

  9. […] background-color:#222222; background-repeat : repeat; } fdroog.wordpress.com (via @BertToebes) – Today, 2:14 […]

  10. […] background-position: 50% 0px ; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com (via @BertToebes) – Today, 11:27 […]

  11. […] background-position: 50% 0px ; background-color:#5e8766; background-repeat : no-repeat; } fdroog.wordpress.com – Today, 8:25 […]

  12. Interessant om te zien dat ook de niet-kijkers beter gaan scoren. De steekproef is natuurlijk niet zo groot … maar er is toch een suggestie dat het wijzigen van de activiteit in de klas op zichzelf al een gunstig effect heeft.

  13. Susan van Pinxteren schreef:

    Hallo, onder andere naar aanleiding van jouw blogpost ben ik aan het flippen geslagen. Had veel belangstelling voor de Crowd-bijeenkomst van as donderdag maar ben helaas verhinderd. Wel volop zoekende naar tips en trucs. Zou ik je mogen vragen om eens een filmpje wat ik heb gemaakt te bekijken? Je hebt vast tips voor me.

    • fransdroog schreef:

      Hoi Susan,
      Goed om te horen dat je aan het flippen geslagen bent! Jammer dat je er donderdag niet bij kunt zijn. Misschien komend schooljaar wel een keer? De verwachting is dat er zeker een vervolg komt.
      Ik wil graag eens een filmpje van je bekijken en reacties geven. Geef maar aan waar ik ze kan bekijken. Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen en die van de leerlingen,
      Succes met het flippen!
      Groet,
      Frans

      • Susan van Pinxteren schreef:

        Ja, ik ga zeker de website van de Crowd in de gaten houden. Een mooi initiatief. Heb me al voor een andere bijeenkomst ingeschreven. Hierbij de linkjes naar het tweede en derde filmpje wat ik gemaakt heb via Explain Everything. Het gaat dus over economie, derde klas VMBO kader. De leerlingen vinden het leuk en handig, de filmpjes kunnen ze terugkijken. Maar merk ook dat het niet altijd zo goed bekeken wordt. Was wel wennen dat ze ineens toch harder moeten werken in de les.
        Hierbij de linkjes..alvast bedankt!


        En

  14. […] Flip de klas werkt! In ieder geval voor deze combinatie van vak, klas en docent. De grootste positieve bijdrage van de videolessen zit duidelijk in het meer tijd in de klas beschikbaar hebben voor het individueel begeleiden van leerlingen en het aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen op het moment dat zij deze hebben  […]

  15. […] on fdroog.wordpress.com Share this:E-mailFacebookTwitterLinkedInPrintMeerTumblrPinterestDiggRedditStumbleUponScoop.itVind […]

  16. Gerard Scholte schreef:

    Iedere vernieuwing door een enthousiaste en goede leraar zal werken.
    Wat zal het effect zijn als meerdere vakken dezelfde methode gaan toepassen?
    Krijgen de leerlingen dan niet snel genoeg van videolessen?
    Is Flip de klas voor iedere leerling een goede methode?
    Misschien is afwisseling van werkwijze wel het beste.

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je reactie en vragen.
      Wat het effect zal zijn als meerdere klassen deze methode gaan toepassen is moeilijk te voorspellen. In de klassieke situatie doen ook alle vakken hetzelfde, dus dat zie ik in principe niet als een probleem. Ik verwacht zelf dat vakken/docenten het verschillend gaan invullen om het optimaal bij hun vak/klas/niveau/persoonlijke voorkeuren te laten aansluiten. Flip de klas is een extra gereedschap voor de docent. De enorme winst die te behalen is via de mogelijkheid dat er meer tijd in het lokaal is tot meer gerichte, individuelere interacties zal voor verschillende vakken/docenten op een verschillende manier bereikt en ingevuld kunnen worden.
      Flip de klas is waarschijnlijk niet voor iedere leerling de optimale methode. Dat is er helaas geen een. Gemiddeld is hij voor de door mij beschreven combinatie van vak/docent/klas wel beter gebleken dan de klassieke methode van instructie aanleveren.
      Een afwisseling van methodes of liever een combinatie van methodes zou meer leerlingen tegelijkertijd beter kunnen bedienen.
      Met vriendelijke groet,
      Frans

  17. […] Flip de klas werkt! In ieder geval voor deze combinatie van vak, klas en docent. De grootste positieve bijdrage van de videolessen zit duidelijk in het meer tijd in de klas beschikbaar hebben voor het individueel begeleiden van leerlingen en het aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen op het moment dat zij deze hebben  […]

  18. Jeroen schreef:

    Hallo Frans,

    Op mijn school zijn er nu ook ene paar docenten bezig met flipping the class, ik ben ook een wiskunde docent en kwam op deze blog terecht.

    Helaas kan ik op youtube nergens flipping the class filmpjes vinden van jou voor je 2v klas, staan die wel ergens en zou ik die mogen bekijken en misschien wel gebruiken voor mijn 2V klas.

    Groetjes,
    Jeroen

    • fransdroog schreef:

      Beste Jeroen,
      Wat leuk, mag ik vragen welke school dat is en welke vakken jouw collega’s geven? Ik heb een wiki waarin in Nederlandse flippers en hun werk probeer te verzamelen.
      Het klopt dat mijn video’s niet op YouTube te vinden zijn. De app Educreations die ik gebruik heeft geen andere export mogelijkheid dan de Educreations website. Dit gaat in de toekomst waarschijnlijk wel veranderen zeggen de makers.
      Je kunt via mijn eerdere blogpost hierover: https://fdroog.wordpress.com/2012/03/11/flip-de-klas-beginnen-met-educreations/ een deel van de video’s zien via de links die daar staan.
      Succes, en als je meer vragen hebt hoor ik dat graag.
      Hartelijk groeten,
      Frans

      • Jeroen schreef:

        Hallo Frans,

        Ik geef les op het Alkwin Kollege in Uithoorn. De 2 docenten waarvan ik het weet zijn van natuurkunde en geschiedenis. Ik heb je filmpjes gevonden via educreations. Binnenkort is kijken of ik daar wat van kan gebruiken.

        Voorlopig ga ik nog niet over, vanwege de trage leerling computers.

        Groetjes,
        Jeroen

  19. […] Lees hier meer over de ervaringen van Frans met flipped classroom.En hier kan je meer lezen over hoe een leerling van Frans het werken op deze manier ervaren. […]

  20. […] heb ik hier bericht dat Flip de klas werkt! en die post eindigde met: wordt ongetwijfeld vervolgd… … […]

  21. […] Als eerste een kort overzicht van eerder gerapporteerde resultaten. […]

  22. ipad pris schreef:

    Truly when someone doesn’t understand after that its up to other viewers that they will help, so here it happens.

  23. […] beginnen Boek review “Flip Your Classroom : Reach Every Student in Every Class Every Day” Flip de klas werkt! Flip de klas beginnen met […]

  24. Leuke om je ervaringen te lezen. Deel je ervaringen ook mét anderen? Het lijkt me leuk om je ervaringen in te zetten in een workshop of inspiratiesessie!

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je positieve reactie.
      Zeker deel ik mijn ervaringen ook mét anderen! Ik organiseer namens The Crowd http://www.thecrowd.nl workshops over Flip de klas en geef regelmatig ook op verzoek workshops op geïnteresseerde scholen. Over het algemeen blijken deze zeer inspirerend te werken.

  25. […] een blogpost van Frans Droog ben ik terecht gekomen bij Educreations, een handige gratis iPad app waarmee je op eenvoudige wijze […]

  26. […] kunt deze voordelen terug vinden in het weblog van leraar Frans […]

  27. […] See on fdroog.wordpress.com […]

  28. […] blogposts over Educreations: Flip de klas werkt! Revisited Flip de klas werkt! Flip de klas beginnen met Educreations Nu al 3 mooie iPad apps om leerlingen te laten […]

  29. […] Flip de klas werkt! – Droog’s | leren delen – May 20, 2012 · Beste Ruud, Dank voor je reactie en lovende woorden en goed te zien dat je er over nadenkt flip de klas te gaan gebruiken en hier ook over geblogd hebt…. […]

  30. […] het Wolfert Lyceum zijn twee voorlopers op dit gebied. Volgens Droog heeft het concept een positief effect op de resultaten van de leerlingen. De grootste winst voor hem is dat hij meer tijd in de klas […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.