Snel groepjes maken

We gaan bijna weer beginnen!

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur en dat betekent onder andere nieuwe klassen en nieuwe leerlingen.
En in die klassen gaat er natuurlijk weer regelmatig in groepjes gewerkt worden.

Dat groepjes maken doet iedere docent elke keer weer anders. Wel zelf laten kiezen, niet zelf laten kiezen, gewoon hoe leerlingen toevallig bij elkaar zitten, via nummertjes geven en die bij elkaar zetten, via de leerlinglijst alfabetisch, verdeling jongens en meisjes evenredig maken, enzovoorts. Er zijn ook een aantal handige online tools beschikbaar om gemakkelijk snel groepjes te vormen. Zelf gebruik ik verschillende van bovenstaande methoden, afhankelijk van klas, opdracht en doel.

Flippity.net logo 2015-08-13_0740Een hele handige manier om groepjes te maken voor leerkrachten of docenten die met Google Apps for Education werken is dit te doen via de random name picker van flippity.net. Dat is wat ik dit jaar veel zal gaan gebruiken, omdat ik er een flink aantal voordelen in zie. Deze zitten vooral in het aantal mogelijkheden, het gemak waarmee aanpassingen kunnen worden gedaan en de mogelijkheid tot samenwerken met collega’s.

De voordelen op een rijtje:

  • je kunt groepen maken van 1 tot 12 leerlingen (bij één leerling is dit om hem/haar de beurt te geven, ideaal om het krachtige verboden vingers op te steken toe te passen)
  • je kunt, als de groepsindeling je niet bevalt, met één klik nieuwe groepen maken
  • je kunt 2 tot 12 teams maken van een klas
  • je kunt een line-up maken, dus leerlingen op willekeurige volgorde onder elkaar zetten
  • je kunt heel eenvoudig leerlingen verwijderen of toevoegen aan een klas (handig aan het begin van het jaar)
  • je kunt live aanpassingen maken aan de klas, handig bij absenties
  • de klassen kunnen gedeeld worden met collega’s die dezelfde klas lesgeven, voor elke klas hoeft dus maar 1x een lijst te worden aangemaakt (handig bijvoorbeeld voor  collega’s die iets minder gemakkelijk met ICT omgaan)
  • er kan een plattegrond van een klas gemaakt worden

Hoe het werkt

  1. Je gaat naar de site van flippity.net en download de template voor de random name picker (rechtsboven)
  2. Dit downloaden doe je als een kopie naar je Google Drive, waarbij je de naam aanpast. Handig is om de file direct de naam van de betreffende klas te geven. Ik voeg hier ook direct een jaartal aan toe.
  3. Je vervangt de namen die in het template staan met de namen van de leerlingen van de betreffende klassen, dit is eenvoudig via kopiëren en plakken te doen of door de namen eenmalig in te typen.
  4. Om de aangepaste lijst online te kunnen gaan gebruiken moet je hem publiceren naar het internet, deze optie is te vinden onder de functie bestand in de Google sheet.
  5. Er wordt een unieke url aangemaakt voor deze sheet en deze url kopieer je naar het tweede blad van de Google sheet. Er is op dit tweede blad een specifiek vakje zichtbaar waarin je dit kunt doen.
  6. Er wordt een nieuwe link gecreëerd en deze link leidt naar flippity.net waar je nu dus online jouw klas kunt gaan indelen in groepjes.
  7. Je kunt dit eenmalig doen voor al je klassen en hebt er de rest van het jaar plezier van!

Een hele duidelijke Nederlanstalige video met stap voor stap uitleg hoe je de random name picker van flippity.net kunt gebruiken is gemaakt door Trendmatcher Willem Karssenberg en is hier terug te vinden.

Flippity net random name picker voorbeeldklas 2015-08-13_0929

Ik ga komend schooljaar aan negen klassen lesgeven en, zodra ik de namenlijst heb, ga ik dus negen keer bovenstaande uitvoeren. Dit gaat mij negen links opleveren naar flippity.net, die ik bij elkaar ga bewaren in een apart Google Formulier om ze snel te kunnen terugvinden. (Mijn eigen links zal ik overigens ook plaatsen op een Symbaloo pagina, mijn favoriete manier om links overzichtelijk bijeen te houden en snel terug te vinden.) Ik zal de links gaan delen met collega’s die deze zelfde klassen ook lesgeven en die hierin interesse hebben. Ik zal mijn collega’s ook voorstellen een Google Formulier te maken met de links voor alle klassen van onze school. Ik ga proberen om in de eerste weken van het nieuwe schooljaar een moment te vinden om een en ander kort te introduceren bij geïnteresseerde collega’s middels een korte demonstratie.

Ik denk dat random name picker van flippity.net heel handig gaat zijn voor mijzelf, voor mijn collega’s en voor iedereen in het onderwijs die de mogelijkheid heeft om met Google Apps te werken. Snel en eenvoudig groepjes maken die live zijn aan te passen en makkelijk te delen, wie wil dat niet?

Update:
Inmiddels hebben een aantal collega’s aangesloten en hebben we bijna alle onderbouw klassen met zijn allen ingevoerd. Ongetwijfeld volgen de paar ontbrekende klassen snel.
De Symbaloo webmix pagina is hier te vinden.

Groepjesmaker symbaloo 2015-08-25_1836

6 Responses to Snel groepjes maken

  1. […] Drie collega’s die op eerste dag klassen toevoegen aan gedeelde document met groepjesmakers! #dagmomentonderwijs fdroog.wordpress.com/2015/08/13/sne… […]

  2. Caroline schreef:

    Dank voor de tip Frans. Ook handig is de idoceo app. Daarin is deze functie ook opgenomen. Daarin kan je ook de rest van je administratie bijhouden. Nu alleen nog een koppeling naar magister..

  3. […] In de eerste les worden leerlingen van een klas via een random group generator (ik gebruik hiervoor flippity) ingedeeld in tweetallen. De eerste helft van de tweetallen wordt ingedeeld bij het onderdeel […]

  4. […] Ma 20 maart ‘Jullie mogen vandaag zelf groepjes maken.’ ‘Nee, meneer, duurt te lang. Doe maar flippity.’ (dit is flippity) […]

  5. Jeroen Clemens schreef:

    helaas werkt Flippity niet bij mij. Excel op Mac?

  6. Jeroen Clemens schreef:

    Toch gelukt, uiteindelijk. Ga ermee werken
    Bedankt

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.