Het onderwijs leert steeds meer zelf

Professionaliseren door organiseren The Crowd vives_visualRecentelijk zijn er een aantal interessante initiatieven ontplooid binnen het onderwijs die zijn gericht op verbetering en professionalisering. Kenmerkend voor deze initiatieven is dat er hierin een veel grotere rol is weggelegd voor mensen die zelf actief deelnemen aan het primaire proces in het onderwijs. Hiernaast stralen deze initiatieven een actieve, positieve houding uit die binnen onderwijsland zeker verfrissend genoemd kan en mag worden.
Voorbeelden van dit type initiatieven zijn: Leraren met Lef, Lente in het onderwijs, The Crowd, Vereniging van Meesterschappers, Operation Education.

Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat een van de belangrijkste factoren voor goed onderwijs de kwaliteit van de docent is. Bovengenoemde initiatieven geven aan er een groeiende groep docenten is die niet langer alleen afhankelijk wil zijn van door de school of door derden aangeboden programma’s of momenten om de kwaliteit van het eigen onderwijs te verbeteren en die in toenemende mate het heft in eigen handen neemt.

EdcampNL logo open 2013-08-10_1924Het nieuwste initiatief op dit gebied is edcampNL, het eerste Nederlandse edcamp dat op 5 oktober 2013 zal plaatsvinden. Een edcamp is een vorm van een unconference, waarbij de deelnemers zelf de inhoud van het programma bepalen. De initiatiefnemers zorgen alleen voor de organisatorische kaders en de facilitering.

Het eerste edcamp werd in mei 2010 gehouden in Philadelphia en inmiddels zijn er over de hele wereld al zo’n 250 georganiseerd. De Edcamp Foundation omschrijft een edcamp als volgt:

“Edcamp is free, democratic, participant-driven

professional development for teachers.”

Een aantal kenmerken van een edcamp zijn:
– het is gratis voor de deelnemers, kosten worden zo laag mogelijk gehouden
– er zijn geen uitgenodigde sprekers
– er is geen vooraf vastgelegd schema met sprekers of activiteiten
– er vinden geen commerciële activiteiten plaats
– het exacte programma wordt op de dag zelf door de deelnemers bepaald

Meer informatie over hoe het eerste Nederlands edcamp er uit zal gaan zien is te vinden op de edcampNL wiki. Als je mee wilt doen kun je hier aanmelden. De ontwikkelingen met betrekking tot edcampNL zijn te volgen via twitter en facebook.

De genoemde initiatieven zijn allen ontstaan direct vanuit de basis van het onderwijs of zijn er op gericht de basis van het onderwijs te betrekken bij verbetering en professionalisering. Dit is een goede ontwikkeling. Een verandering gericht op verbetering van de kwaliteit van het onderwijs zal ultiem in het klaslokaal dienen te worden ondersteund en uitgevoerd.
Dat er verschillende initiatieven zijn, met hier en daar raakvlakken of overeenkomsten, zonder dat zij samengaan, is ook een goede ontwikkeling. Een docent is gebaat bij het kiezen van de scholing en de weg die hem past. Samenwerken kan leiden tot versterking, even zeer heeft loslaten daar waar individuele behoeften hierom vragen een grote meerwaarde.

Deze post is tegelijkertijd verschenen op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs.

5 Responses to Het onderwijs leert steeds meer zelf

  1. […] Deze post is tegelijkertijd verschenen op Droog’s leren delen. […]

  2. […] Droog heeft het in deze post over initiatieven in het Nederlands onderwijs die steeds meer gericht zijn op docenten zelf en hun […]

  3. […] bedacht ik dat het, net als voor docenten, voor studenten erg verfrissend kan zijn op die manier te leren. Zouden we de capita […]

  4. […] Gerelateerde posts: – Het eerste Nederlandse edcamp komt er aan! – Beduusd en bedankt! – Het onderwijs leert steeds meer zelf […]

  5. […] aansluit bij een stroming van professionaliseren waarbij het heft in eigen handen wordt genomen. Frans Droog schreef daar al over en noemde daarbij verschillende initiatieven. Ik denk zeker niet dat dit de […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.