Edublogger portret in de VIVES

10941913_806151372791647_4586856615396610798_nEr is een portret van mij als edublogger verschenen in het januari nummer van de VIVES, in de serie Blogger aan het woord. Ik ben daar wel best content mee en deel het hier graag, voor iedereen die niet in staat is het zelf op papier te lezen.

De volledige tekst van het artikel in VIVES is hieronder te vinden.

Frans is docent biologie en Mens & Natuur op het Wolfert Lyceum, een havo-vwo Daltonschool in Bergschenhoek. Het eerste bericht op zijn blog verscheen in juli 2009 en inmiddels zijn er zo’n 275 berichten geplaatst.

Frans is met het schrijven van ‘Droog’s leren delen’ begonnen omdat omdat hij leren wilde delen en omdat hij wilde leren delen. Zijn berichten gaan over praktische zaken waar een docent in de klas wat aan heeft. Hij beschrijft naast technieken vooral zijn eigen ervaringen.

Waarover blogt Frans?

Frans blogt over alles in het onderwijs dat hij het delen waard vindt. Alles waarvan hij denkt dat iemand er iets aan zou kunnen hebben om zijn onderwijs te verbeteren.

Zo schrijft hij regelmatig over handige toepassingen die het leven van een docent of het leren van een leerling leuker, makkelijker of efficiënter maken. In toenemende mate beschrijft hij hierbij niet alleen hoe een bepaalde toepassing werkt maar ook hoe hij er zelf gebruik van maakt in zijn eigen lespraktijk. De tools die Frans verzamelt zijn terug te vinden op zijn web20indeklas scoop.it.

Een terugkerend thema in de blog van Frans zijn didactische technieken, waarvan door onderzoek bekend is dat zij werken maar die toch weinig worden gebruikt in de praktijk. Als zij-instromer in het onderwijs met een verleden als onderzoeker verbaast het Frans dat er in de dagelijkste lespraktijk zo weinig gebruikt gemaakt wordt van dit soort technieken. Voorbeelden van berichten hierover zijn: ‘Verboden vingers op te steken’ en ‘Tweetallen zijn effectiever achter de computer’.

Een van de didactische techieken die Frans zelf is gaan gebruiken en waar hij zelf de mogelijkheden en de voordelen van heeft ervaren is Flipping the Classroom, ofwel Flip de Klas. Met enige regelmaat beschrijft hij de ideeën en ontwikkelingen die hierover wereldwijd leven en in zijn eigen dagelijkse praktijk plaatsvinden. Dit onderwerp heeft dan ook een eigen pagina op zijn blog en op de flip de klas wiki is alle informatie om hiermee te starten verzameld.

Leerlingen zijn een onderwerp dat steeds vaker opduikt in de blog van Frans. Hoe betrek je leerlingen bij hun onderwijs? Hoe geeft je hen niet alleen een stem maar ook invloed? Toetsen en tijd komen eveneens regelmatig terug als onderwerp. Waarom en hoe toets je? Hoeveel tijd kost ben je hiermee kwijt en is dit evenredig aan het leren?

Waarom blogt Frans?

Een goede vraag!

Frans blogt om omdat het een manier is om in contact te komen met mensen die je niet dagelijks tegenkomt of nooit zou tegenkomen. Frans blogt omdat het een hele goede manier is om gedachten op een rij te zetten en te reflecteren. Niets is mooier dan reacties te krijgen, of die je nu bevestigen in je idee of je op een nieuw spoor zetten.

Essentieel voor Frans is dat zijn berichten vooral gaan over praktische, alledaagse zaken.

Hij is blij dat hij er ooit aan is begonnen. Hij raadt het iedereen aan.

Dezelfde drijfveer die Frans heeft om te bloggen heeft hem ertoe gebracht zich aan te sluiten bij een aantal initiatieven gericht op het verbeteren van het onderwijs van onderaf, vanuit de dagelijkse praktijk, gebruikmakend van de expertise die aanwezig is bij docenten en leerlingen. Regelmatig verschijnen ook hierover dus berichten op zijn blog. Frans is bestuurslid van The Crowd, een organisatie met als uitgangspunt ‘regie over eigen professionalisering’. Frans is een van de organisatoren van edcampNL, een bijeenkomst waarbij geleerd wordt van elkaar en met elkaar. Sinds kort maakt Frans ook deel uit van United4Education, een groep mensen die als doel heeft alle mooie initiatieven die er zijn binnen het onderwijs zichtbaar te maken, met elkaar te verbinden en zo te versterken. Zijn speciale aandacht is hierbij gericht op de leerling.

Er is bij het bekijken van de berichten op de blog een duidelijke ontwikkeling zichtbaar. De berichten gaan steeds minder over technieken en steeds meer over ervaringen. De schrijfstijl is tegelijkertijd persoonlijker geworden. Sinds het begin van dit schooljaar maakt Frans ook deel uit van een groep bloggers die schrijft voor hetkind.

Volgende keer: Frans geeft graag het stokje door aan collega edublogger Ilse Meelberghs. Zij schrijft indringende berichten over haar onderwijs en schroomt hierbij niet haar gedachten en twijfels te delen.

Links:
http://www.scoop.it/t/web20-in-de-klas
http://flipdeklas.wikispaces.com
http://www.thecrowd.nl
http://edcampnl.pbworks.com/w/page/68136272/FrontPage
http://united4education.org
http://united4education-leerling.wikispaces.com
http://hetkind.org

1 Responses to Edublogger portret in de VIVES

  1. […] Een eer om in een tijdschrift voor onderwijsinnovatie en ICT, met meer dan 20.000 abonnees als edublogger mijn verhaal te mogen doen. Bedankt Frans Droog voor het stokje. […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.