Personaliseren in de praktijk

Er wordt binnen het onderwijs momenteel veel gesproken over ‘personaliseren’. Dit zou de richting moeten zijn die het onderwijs op zou moeten gaan. Maar dat valt nog niet mee om te organiseren.

Personaliseren kan op verschillende manieren worden opgevat.
1. Iedere leerling gaat op zijn eigen manier door dezelfde stof.
2. Niet iedere leerling krijgt dezelfde stof.

Een van de manieren om personaliseren op manier twee te organiseren is op hetzelfde moment in het rooster verschillende activiteiten aan te bieden, die niet langer klas- of vakgebonden zijn.

Kan dat? Ja, dat kan en het valt best wel mee om dit voor elkaar te krijgen.

Ik werk op het Wolfert Lyceum, een Daltonschool. Dit betekent o.a. dat er Daltonuren zijn, waarbij de leerling zelf kan kiezen bij welke vakdocent hij zich inschrijft. Deze uren staan in het rooster op het 4e of 5e lesuur en het aantal varieert per leerlaag van 4 tot 7 per week.
Op andere scholen bestaan soortgelijke constructies en die heten dan vaak iets in de trant van KWT (keuzewerktijd) of X-uren (waarbij X de naam van de school is).

Tijdens deze Daltonuren worden er op onze school sinds drie jaar naast de vaklessen ook een grote variatie aan verbredings- en verdiepingslessen aangeboden. En deze variatie wordt steeds groter. Steeds meer docenten bieden modules aan binnen het VVV-uren concept. VVV staat hierbij voor Verbreding – Verdieping- Verbetering. Wanneer het nodig is voor een leerling om zich voor een vak te verbeteren dan wordt hij hier door de mentor, de vakdocent of door zichzelf bij aangemeld. Is dit niet noodzakelijk dan mag hij kiezen uit het aangeboden pakket.

Voor deze periode, periode 3 in schooljaar 2014-2015, is er voor onze leerlingen een keuze uit 27 modules! Het totaal aantal ontwikkelde modules ligt inmiddels ruim boven de 50!
De leerlingen kunnen hun keuze maken via de beschrijvingen van de modules op de hiervoor speciaal aangemaakte website. Zij schrijven zich vervolgens in via de ELO binnen Magister.

Dit alles is mogelijk doordat collega’s op mijn school het eens zijn over het feit dat leren voor leerlingen niet altijd gevat kan worden in de standaardvakken. Het is mogelijk doordat zij bereid zijn al deze modules te ontwikkelen. Het is mogelijk doordat zij ervaren dat leerlingen iets leren dat niet aan een standaardvak is gebonden heel verrijkend is. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor hen. Lesgeven wordt gewoon nog leuker!
Ik wil hen daarvoor ongelofelijk bedanken. En ik weet vrijwel zeker dat ik dat ook namens onze leerlingen mag doen. De weg naar wat we nu bereikt hebben was niet altijd even goed zichtbaar, en niet altijd voor iedereen even plezierig om af te leggen, maar dat het de goede weg is zijn we langzamerhand gaan voelen en zijn we inmiddels hartgrondig met elkaar eens.

 

 

3 Responses to Personaliseren in de praktijk

  1. ankie schreef:

    Een mooie ontwikkeling op het Wolfert. Waar ik benieuwd naar ben is hoe de docenten de modules aanbieden. Is er een afspraak over een bepaald format? Welke software wordt er gebruikt? Kunnen de lln. kiezen doordat ze slechts het onderwerp kennen of is de info naar de lln.uitgebreider? Hebben jullie een soort databank waar alle modules in staan of is dat per sectie?

    • fransdroog schreef:

      Hoi Ankie,
      Dank voor je reactie en je vraag.
      Ja er zijn afspraken en regels. Deze zijn te vinden op de speciaal aangemaakte website voor de VVV-uren. Hierin staat een beschrijving van alle modules voor de leerlingen die op dat moment worden aangeboden. Ik heb inmiddels een korte toelichting hierover, met een link, toegevoegd aan bovenstaande post. Op deze site zijn ook alle andere modules die eerder zijn gegeven terug te vinden. Het is uitdrukkelijk onze bedoeling dit niet via de secties te laten verlopen, maar juist door individuele docenten te laten bepalen.

  2. Rob Alberts schreef:

    Mijn ervaring met KeuzeWerkTijd-uren zijn positief. Juist in die lesuren heb ik de leerlingen gemotiveerd en geconcentreerd zien werken.
    Een prachtige manier om te werken.

    Vriendelijke groet,

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.