Dag vier, zeven nieuwe verhalen #blimageNL

Het is inmiddels de vierde dag na de start van de #blimageNL uitdaging en opnieuw zijn er zeven verhalen geschreven. De uitdaging is simpel: ontvang een foto en schrijf naar aanleiding hiervan jouw verhaal over onderwijs, daag vervolgens iemand die je kent uit met een nieuwe foto die je hem/haar stuurt. Het resultaat is verbijsterend, fantastische verhalen door bevlogen onderwijsmensen.

Hieronder een korte introductie van deze vierde set van zeven verhalen. Je kunt ze lezen voor wat zij zijn of wat zij met je doen. Je kunt ze misschien ook gebruiken om inspiratie op te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel inspiratie!

Patricia van Slobbe, ex-docent Engels, ex-teamleider, nu zelfstandige, schreef het verhaal ‘Let’s get back to the drawing board‘, over inspiratieloze schoolgebouwen, over warmte, originaliteit en humor, over aversie en heimwee, over hoe een eigen plek kan ontstaan ondanks de stenen om je heen, over leren niet langer vastzetten in een schools gebouw, over leren in de samenleving integreren door functies te combineren, sport, kinderopvang, bejaardenhuis, buurthuis, over omgeving gedreven contextrijk leren, over hoe een gebouw kan dicteren of inspireren.

Michel van Ast, senior trainer/adviseur op gebied onderwijs en ICT, schreef het verhaal ‘Vraatzuchtig‘, over de intrinsieke wens om te weten en weten te delen, over dat weten niet hetzelfde is als leren, over het belang van (parate) kennis, als basis van goed functioneren, bouwsteen van meer leren, en voeder van creativiteit, over de inspanningen die leerlingen dienen te leveren, over de intrigerende ‘Learn This’ button.

Erwin Meyers, leraar wiskunde aan de WICO Campus TIO in Overpelt, schreef het verhaal ‘#blimageBE‘, over het altijd aanwezige verlangen naar het gevoel van vrijheid, over aversie opwekkend voorgekauwd lesvoedsel, over reizen over grenzen, tegen grenzen aanlopen,  over pracht en praal en toch, over reizend leren wat in een klas niet kan, over de wens leren te relativeren, te leren relativeren, met een prachtige quote van Thoreau.

Tim Geers, leerkracht groep 5 Laakkwartier Den Haag, schreef het verhaal ‘Die ene..‘, over die ene blanke sprinter, over die ene leerling een briefje geeft aan de leerkracht, over die ene leerling die iets wil vertellen, maar het alleen kan als het samen kan met de meester, over dat het toch alleen kan, samen met de klas, over die ene die nooit alleen blijkt te hoeven zijn.

Han de Jonge, directeur obs De Globe in Rotterdam-Zuid, directeur Open Ruimte, schreef een ‘15/16 start ik anders‘, over starten met een nieuwe groep, elkaar leren kennen, over snaren die je raakt, jouw snaren die geraakt worden, over gesprekken en feestjes, over een Life Changing Event, over zomaar ineens de wereld van een andere kennen.

Liesbeth Mol, leerkracht groep 8 de Meent in Waalre, schreef het verhaal ‘Werkstukken-allergie‘, over het ding dat werkstuk heet, over het begeleiden van het proces, leuk, over het nakijken, volgens een model, zowel het klad als de finale versie, jeukveroorzakend vreselijk, over niet goed dus anders, over 3O leren, over tevredenheid maar toch nog beter, over zoeken naar beter zoeken.

Martin Bootsma, leerkracht op de A. Bekemaschool in Duiven, leraar van het jaar po 2012, schreef het verhaal ‘Lezen als kritische handeling‘, over het verbranden van boeken, soms vanwege één zin, soms vanwege taalgebruik, soms vanwege het gedachtengoed, over het averechtse effect dat dit kan hebben, over voorlezen uit ‘moeilijke’ boeken aan basisschool leerlingen, over het belang van context en de taak van de docent, over lezen om de werelden achter de verhalen te openen voor kinderen, over het belang van een belezen leerkracht voor het ontwikkelen van kritisch lezende leerlingen.

En natuurlijk weer een plaatje voor als je de uitdaging aan wilt gaan. Je kunt je ook laten uitdagen door een van de afbeeldingen op het Pinterest #blimageNL bord waar alle gebruikte afbeeldingen worden verzameld. Er is geen limiet aan hoe vaak de afbeelding mag worden gebruikt.

foto ijsberg cc wikipedia

 

 

 

 

 

 

2 Responses to Dag vier, zeven nieuwe verhalen #blimageNL

  1. […] beschrijvingen van de verhalen zijn, per dag ofwel per zeven, hier, hier, hier en hier te vinden. Gebruikte afbeeldingen zijn op het Pinterest bord #blimageNL te […]

  2. […] om ze te kunnen delen. Op 27 juli volgde de derde serie van zeven verhalen, op 28 juli volgde dag vier, zeven nieuwe verhalen. Ik werd stiller en warmer, droogde mijn wangen, verzamelde en deelde […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.