Een uitdaging! #blimageNL

foto rupswandMisschien is nu niet echt de beste tijd van het jaar om mensen uit te dagen te bloggen over onderwijs maar ik ga het toch doen.

Op twitter ben ik bij een aantal Engelstalige tweeps die ik volg de laatste dagen een aantal keer de hashtag #blimage tegen gekomen, vaak in combinatie met het woord challenge. Dit maakte mij nieuwsgierig. Een van de tweets bevatte een link naar een blogpost van Steve Wheeler (@timbuckteeth): “Blimey, it’s #blimage!“. Blimage blijkt een samentrekking van de woorden ‘Blog’ en ‘Image’ en is verzonnen door @amyburvall. foto espressohond

Het idee hierachter is simpel, maar krachtig, en heeft als een van de doelen mensen in het onderwijs over te halen (meer) te bloggen. Je stuurt een afbeelding naar iemand en daagt hem uit hierover een onderwijs-gerelateerde blogpost te schrijven. Het is een leuke en creatieve manier om mensen uit het onderwijs te laten nadenken over hun eigen praktijk en ervaringen en deze te delen met anderen.

Inmiddels zijn er een aantal uitdagingen verstuurd, geaccepteerd en zijn er een aantal blogposts geschreven. Er is een discussie aan het ontstaan op de blogs en op twitter en @sensor63 heeft een Pinterest bord aangemaakt waar de blogs zijn verzameld.

Nu zijn de blogposts via #blimage in het Engels en het lijkt mij leuk dit ook in het Nederlands te gaan doen. De hashtag voor twitter wordt dan #blimageNL. Zet ook #blimageNL in de titel van je post zodat deze gemakkelijk teruggevonden kan worden.

Hierbij dus de uitdaging!
Gebruik een van de afbeeldingen uit deze blogpost en schrijf er jouw verhaal bij. In principe is één afbeelding genoeg, ik heb er vier geplaatst om de start wat te vergemakkelijken. Je kunt er natuurlijk ook twee of drie of alle vier gebruiken! Je mag ook rustig een eigen afbeelding gebruiken als je dat liever wilt (hoewel de uitdaging dan misschien wat minder is 😄). De hier geplaatste afbeeldingen zijn door mij gemaakte foto’s, hou er rekening mee bij het gebruiken van afbeeldingen van het internet dat zij een Creative Commons licentie hebben. Wanneer je jouw verhaal hebt geschreven, daag dan iemand anders uit door hem of haar een afbeelding te sturen.

foto autoschoolfoto krukvoeten

Ik ben benieuwd!

Update: Inmiddels al voldoende reacties om een eigen Pinterest bord #blimageNL te starten. Mooi! Fijn! Dank!

46 Responses to Een uitdaging! #blimageNL

  1. Petra Holstein schreef:

    Leuk idee! Ik zal es zien. Heb nu twee weken vakantie en mijn kop kan nog niks produceren. Misschien na wederom een dagje struiken spitten uit de tuin..😃

  2. Marijke Kwint schreef:

    Beste Frans,

    Graag wil ik volgende berichten op een ander email adres ontvangen en wel op; marijkekwint@gmail.com

    Met vriendelijke groet Marijke Kwint

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  3. Ilse Meelberghs schreef:

    Hoi Frans,
    Ik doe mee. Gezien de vakantie kan het enige vertraging oplopen 🙂

  4. […] rups in de #blimage uitdaging van Frans Droog, pakte me […]

  5. […] in het onderwijs via social media is er van een echt afscheid geen sprake. Vandaag kreeg ik via Frans Droog een uitnodiging voor het schrijven van een blog. Ik houd wel van uitdagingen en nou ben ik dus aan […]

  6. […] BlimageNL een initiatief/uitdaging van Frans Droog, voorgedragen door Karin Winters en gekozen voor de rode Hibiscus. Een laatbloeier […]

  7. […] plaatste ik hier een uitdaging om aan de hand van een foto een persoonlijk verhaal over onderwijs te schrijven. Ik […]

  8. […] @fransdroog startte met het delen van een blog over onderwijs in combinatie met een afbeelding/foto en dit werd opgepakt door anderen. De zogenaamde early […]

  9. […] daagde me uit om mee te doen met #blimageNL. Was even omdenken voor me. Want bij andere blogposts doe ik precies het omgekeerde. […]

  10. […] + image, overgevlogen uit Amerika en opgepikt, hoe kan het ook anders, door Frans Droog. Lees zijn blog met details en als je het leuk vindt: lees hier nu verder over hoe ik de challenge #blimage aanga. […]

  11. […] is inmiddels twee dagen geleden dat ik hier een oproep deed. Een oproep om een persoonlijk verhaal te schrijven over onderwijs aan de hand van […]

  12. […] Wassink daagde me in zijn blog uit tot een #blimage. Frans Droog gooide deze steen vrijdag jl. in de Twittervijver. Het gevolg van die worp blijft niet beperkt […]

  13. […] is het op Twitter ook wat stiller en vallen sommige tweets me nu meer op. Zo zag ik het initiatief van Frans Droog voorbijkomen. Hij daagde edubloggers uit om vanuit een beeld te bloggen over onderwijs om zo meer […]

  14. tjeu.seeverens@ziggo.nl schreef:

    Frans,

    Mijn eerste blimage tref je in de bijlage aan. Ik zal die ook twitteren vandaag. Aan het einde van de digitale versie (http://hetanderegelijk.blogspot.nl) staan twee nieuwe foto’s ter inspiratie.

    Fijne vakantie.

    Tjeu Seeverens

  15. […] aan de hand van een van de vier door hem gekozen afbeeldingen en dit te delen met de hashtag #blimageNL  . Normaal ben ik niet zo van de challenges, maar in dit geval besloot ik hem toch aan te nemen. […]

  16. […] is inmiddels drie dagen geleden dat ik hier een oproep deed. Een oproep om een persoonlijk verhaal te schrijven over onderwijs aan de hand van […]

  17. […] Frans voor de #blimagenl uitdaging! Ik heb gekozen voor de foto van de […]

  18. 4pip schreef:

    Wat een leuke reacties allemaal. Ik zal ook eens denken. Genoeg inspiratie opgedaan de afgelopen 2 maanden

  19. […] Tim daagt mij uit om uit om mee te doen aan #BlimageNL. Deze Hashtag is ontstaan door Frans Droog. Hij schrijft op zijn […]

  20. […] te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel […]

  21. […] dagen geleden startte ik hier de #blimageNL uitdaging en de reacties blijven komen. De uitdaging is om aan de hand van een foto […]

  22. […] to me though, whether I was supposed to respond to the #blimage challenge, so in English, or the #blimageNL uitdaging, so in Dutch. Time permitting, I took it upon me to try to do both. English […]

  23. […] te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel […]

  24. […] die Karin poste als uitdaging voor mij voor #blimageNL Blog Karin – initiatief van FransDroog BlimageNL Blog Frans – maakte me daarvan meteen bewust. Niet eerder een schooljaar zo hectisch afgesloten… […]

  25. […] ik deze foto’s van Frans ontving met de uitdaging / uitnodiging om ook een blog te schrijven over onderwijs, in het kader van #BlimageNL was mijn keuze snel […]

  26. […] te doen om zelf aan deze #blimageNL uitdaging mee te gaan doen (of iemand uit te dagen!). Zie hier voor de achtergrond en de ‘regels’. Veel leesplezier! Veel […]

  27. […] is inmiddels de zevende dag na de start van de #blimageNL uitdaging en vandaag zijn er opnieuw vier verhalen geschreven. De #blimageNL […]

  28. […] is inmiddels de twee weken na de start van de #blimageNL uitdaging en sinds de laatste update hier zijn er weer een aantal nieuwe verhalen geschreven. De […]

  29. […] is het tweede bericht in de serie #blimageNL op uitnodiging van Frans. Er volgen er nog 3. Ik zou het leuk vinden wanneer anderen een eigen #blimageNL […]

  30. […] drie weken na de start van de #blimageNL uitdaging, sinds de laatste update zijn er weer een aantal mooie nieuwe verhalen geschreven. De […]

  31. […] om mee te doen aan #blimageNL. Dit idee is door Frans Droog naar Nederland gebracht en op zijn site is meer te lezen over wat #blimageNL inhoudt. Ondertussen staan er al 63 verhalen online. Ik […]

  32. […] oliën die 16 unieke toepassingen krijgen. Wat heb ik toch een mooi vak, oliemannetje. *N.a.v. de blimageNL-opdracht van Frans Droog om aan de hand van een beeld gedachten over onderwijs te […]

  33. […] is inmiddels vier weken na de start van de #blimageNL uitdaging, en ook deze week zijn er weer een aantal mooie nieuwe verhalen geschreven. De […]

  34. […] is inmiddels vijf weken na de start van de #blimageNL uitdaging, en ook deze week zijn er weer negen mooie nieuwe verhalen geschreven. De #blimageNL […]

  35. […] samentrekking van de woorden ‘blog’ en ‘image’. Je leest er meer over in de blogpost van Frans. Ik vond het een lastige uitdaging, maar het blijkt (zoals vaker) dat je het gewoon moet doen. Alle […]

  36. […] Dit was wat ik dacht toen ik een tweet van Frans Droog voorbij zag komen. Maar wanneer ik word uitgedaagd door Frans, kan ik dat natuurlijk niet weigeren. Het initiatief dat Frans de wereld ingegooid heeft, heet […]

  37. […] is inmiddels zes weken na de start van de #blimageNL uitdaging, en ook deze week zijn er weer twee nieuwe verhalen geschreven. De #blimageNL […]

  38. […] verhaal van Geert Bors. Aan de hand van een plaatje, een #blimageNL […]

  39. […] ik niet als #lesvrijeperiode bestempel, stuurde ik een verzoek rond middels deze blogpost: ‘Een uitdaging! blimageNL‘. De exacte datum was 24 juli. Het verzoek was om aan de hand van een afbeelding een […]

  40. […] wereld in te slingeren waarbij ik mij afvraag wat de reacties zulllen zijn. Afgelopen jaar was dit #blimageNL, met een resultaat waarvan ik, nu ik het teruglees, word meegenomen naar het huisje in Frankrijk, […]

  41. […] wereld in te slingeren waarbij ik mij afvraag wat de reacties zulllen zijn. Afgelopen jaar was dit #blimageNL, met een resultaat waarvan ik, nu ik het teruglees, word meegenomen naar het huisje in Frankrijk, […]

  42. […] hij met een uitdaging kwam voor een aantal EDU-bloggers. Terwijl ik zijn post over #BlimageNL (Frans Droog’s uitdaging) las, sprak mij de foto met het koffiekopje enorm […]

  43. […] is het tweede bericht in de serie #blimageNL op uitnodiging van Frans. Er volgen er nog 2. Ik zou het leuk vinden wanneer anderen een eigen #blimageNL […]

  44. […] onderstaande blogpost werd geschreven op 24 juli van 2015 en de #blimageNL uitdaging leidde uiteindelijk tot 88 prachtige onderwijs verhalen. Gisteren kwam […]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.