Genius Hour? You’re a genius and you get an hour!

Genius-Hour-Logo11

Genius Hour is tijd die door leerlingen volledig zelf mag worden ingevuld. Genius Hour gaat uit van het principe dat elke leerling unieke kwaliteiten bezit en geeft een keuze in wat en hoe te leren.

Op onze school wordt in klas 1 en 2 het leergebied Mens en Natuur gegeven. Dit is een combinatie van de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. Voor dit leergebied zijn 4 lesuren van 45 minuten per week beschikbaar. Twee uren zijn als blokuur ingeroosterd, zodat we practica kunnen uitvoeren. Dit jaar heb ik drie parallel klassen 2-VWO, een collega heeft de vierde 2-VWO klas.

Dit jaar hebben we besloten de uren voor het onderzoek anders in te zetten en de keuze nog veel meer bij de leerling te leggen: gedurende het grootste deel van het jaar mogen zij één uur per week werken aan een door henzelf gekozen onderwerp. Dit onder het motto:

You’re a Genius and you get an Hour’.

Het ontstaan van Genius Hour.

Genius Hour quote botten 2014-06-12_1959Bij Google mogen werknemers 20% van hun tijd besteden aan zelf gekozen projecten. Het wordt gezegd dat 50% van de succesvolle producten gedurende deze 20% time zijn ontwikkeld. Genius Hour is geboren onder andere vanuit deze gedachte. Maar bijvoorbeeld ook in het verlengde van het boek Drive van Daniel Pink, waarin als algemene kenmerken voor motivatie van mensen om iets te doen de begrippen autonomie, meesterschap en zingeving worden beschreven. Verschillend docenten hebben onafhankelijk van elkaar Genius Hour in het onderwijs geïntroduceerd,  waarbij veel krediet wordt gegeven aan Angela Maiers en Amy Sandwold en hun boek The Passion-driven Classroom.

Genius Hour geeft leerlingen de kans zelf te ontdekken, zelf te ervaren, zelf stappen te zetten. Het creëert de mogelijkheid tot variatie in leerproces, uitvoering en presentatie. Het daagt leerlingen uit en leert ze om te gaan met vrijheid. Genius Hour biedt de mogelijkheid passie leidend te laten zijn voor leren.

genius

Er is geen handleiding, wel een paar richtlijnen:
– Het onderwerp moet binnen Mens en Natuur passen.
– Er moet iets geleerd worden, er dient dus ook informatie gezocht te worden.
– Bij voorkeur wordt er iets gemaakt of worden er proefjes gedaan.
– Bij voorkeur wordt in groepjes gewerkt.
– Er is geen wekelijks aangewezen uur voor Genius Hour
– Er mag ook meer (of minder) dan één uur per week aan besteedt worden.
– Er moet iets gepresenteerd worden, de vorm hierbij is niet voorgeschreven.
– De klasgenoten moeten van de presentatie iets leren.

Genius Hour quote trillingen 2014-06-12_1959De leerlingen krijgen geen stappenplan, geen map. Wel moeten zij hun vorderingen bijhouden in een Google Drive document, dat zij met de docent delen. De beoordeling is vooral gebaseerd op de het proces, minder op de presentatie.

Ervaringen

Bij de aankondiging van Genius Hour was er eerst verwarring, gepaard gaande met een hoop vragen. Dit werd al snel gevolgd door enthousiasme en wilde, onuitvoerbare plannen. Maar langzaam ontstonden plannen waar een begin mee kon worden gemaakt en er was duidelijk differentiatie. Sommige groepjes waren in de tweede les al actief aan de slag, anderen konden geen keuze maken. Soms werd er uren gesleuteld, sommigen gingen fluitend aan het werk, in andere groepen ontstond frustratie. Een goed beeld van wat Genius Hour betekent, vooral voor de leerlingen, is te vormen via de lijst met gekozen onderwerpen:

– muziekinstrumenten maken – ijs maken en verbeteren
– exoplaneten – luchtdruk
– hoe werkt effect bij voetbal? – destilleren
– hoe werkt een vliegtuig? – robot bouwen
– milieuvriendelijk huis ontwerpen – waterraket bouwen
– haar – ontwikkeling van de mens
– anorexia en obesitas – een jurk ontwerpen en maken
– bruggen bouwen van ijsstokjes – manieren om energie op te wekken
– programmeren – water splitsen
– skelet bouwen van papier-maché – vuurwerk
– misdaadspel ontwerpen en uitvoeren – het witte licht
– lego mindstorm – hypnose
– robot bouwen – de komodovaraan
– katapult bouwen – de eerste twee jaar van een kind
– (optische) illusies – (speciale) zintuigen bij dieren

Genius-Hour-sign-1gootse-2bxr3n9

Een eerste conclusie

Genius Hour is geweldig! Het duurt even voor alle leerlingen het ‘snappen’ en op gang komen, maar de meeste leerlingen vinden het fantastisch. Het omgaan met de vrijheid is soms heel fijn, sommigen vinden het heel lastig.  Leerlingen moeten erg wennen aan het feit dat niet alles klaar staat of geregeld is en dat ze zelf keuzes moeten maken en beslissingen nemen. Het lijkt af en toe een chaos (en soms is het dat ook een beetje) en leerlingen zijn niet altijd allemaal in hetzelfde lokaal, dit vereist oplettendheid.

Genius Hour quote voetbal 2014-06-12_1959Leerlingen vinden het lastig hun stappen en vorderingen te noteren.

Ook voor docenten is dit een intensief project. Er zijn veel onderwerpen die worden aangevlogen, het vereiste materiaal is niet altijd voor handen, er moet steeds worden gekozen tussen vrijlaten en sturen: de docent moet kunnen en durven loslaten en vertrouwen.

U begrijpt, we zijn erg benieuwd naar de presentaties!

Tips

Denk je er over om dit een keer te proberen: gewoon DOEN! Er kunnen naar eigen inzicht en wens altijd meer of minder kaders worden gegeven, het liefst zo min mogelijk natuurlijk. Lees vooral ook de informatie bij de verschillende links.

Denk niet dat Genius Hour alleen bij ‘praktische vakken’ kan worden toegepast. Bij talen, geschiedenis, aardrijkskunde of eigenlijk alle vakken kunnen leerlingen een verhaal of boek verbeelden, een toneelstuk schrijven, een animatie of videoclip of liedje maken, een journaal of kookprogramma maken, zich volledig verdiepen in een land of een onderwerp etc. Leerlingen zijn ontzettend creatief, geef ze de kans om dit te laten zien!

Genius Hour quote bloed 2014-06-12_2000

 

 

Deze tekst verscheen eerder in het juni nummer van van12tot18.

 

 

 

Advertenties

18 Responses to Genius Hour? You’re a genius and you get an hour!

  1. Maaike schreef:

    Wat een gaaf idee!

    Dit schooljaar kom ik er niet meer aan toe, maar wel een idee voor volgend schooljaar 🙂

  2. Remko Boers schreef:

    Dit toevallig ook gelezen: http://www.edudemic.com/thinking-r-samr/. Sluit mooi aan, denk ik.

  3. […] Genius Hour is tijd die door leerlingen volledig zelf mag worden ingevuld. Genius Hour gaat uit van het principe dat elke leerling unieke kwaliteiten bezit en geeft een keuze in wat en hoe te leren…  […]

  4. I Berndsen schreef:

    Wat leuk om te lezen. Ik doe iets soortgelijks, maar met meer keuze mogelijkheden . Leerlingen kiezen elke week een uur uit om te werken aan een zelf gekozen project. Het is niet vakgebonden, niet klasgebonden en ook de uren om hieraan te werken kiezen ze zelf. De ene keer tijdens aardrijkskunde, de andere keer tijdens Engels, de keuze ligt bij de leerling. Doel is om vaardigheden te leren. Presentatie voor ouders en klasgenoten hoort hier ook bij.

    • fransdroog schreef:

      Dank voor je reactie en mooi om te lezen dat jij het al nog een stapje verder hebt gevoerd. Dit wil ik uiteindelijk ook graag doen om nog meer keuzevrijheid bij de leerlingen te leggen. Het maakt het organisatorisch wel wat lastiger.
      Ik ben benieuwd hoe jij dit gedaan hebt. Welke leeftijd hebben de kinderen? Is het schoolbreed ondersteund en werken alle collega’s mee of geef jij meerdere vakken?
      Presentaties voor ouders heb ik op mijn vorige school, toen het heel anders en team breed was georganiseerd, ook gedaan en dat was zeer succesvol. Staat nu ook op planning, ik hoop dit komend schooljaar te kunnen realiseren.
      Ik ben nu bezig met de blogpost over de ervaringen en de presentaties maar die zal ik waarschijnlijk pas aan het eind van de vakantie of het begin van het schooljaar afhebben en plaatsen.

  5. […] heb ik hier geschreven over Genius Hour en momenteel ben ik bezig met het schrijven van een vervolgpost over de presentaties en de […]

  6. […] heb de leerlingen verteld: “You are a genius, and you get an Hour!“ Verbazing alom. Toelichting dus: “Van de vier uur in de week mogen jullie er vanaf nu […]

  7. […] eigen eerste gedachte was dat ik dit graag wilde delen met twee leerlingen die voor hun Genius Hour bezig zijn met het zelf maken van optische illusies en het ontdekken van hoe deze werken. Ik wilde […]

  8. […] video en nog wat andere laten zien. Ik zal ze zeggen dat ze de 3Doodler mogen gebruiken voor hun Genius Hour dit jaar. Er gaan vast mooie dingen gemaakt […]

  9. […] op zoek naar manieren om energie op te wekken. Benieuwd naar zijn conclusies en tips? Lees dan het artikel op zijn persoonlijke blog of bestel het juni-nummer van Van 12 tot […]

  10. […] 4 jan Vandaag gestart met Genius Hour voor dit jaar, geen twijfel dus over mijn keuze. Zo’n mooi gezicht, die verbaasde gezichten […]

  11. […] Een VVV-uur ‘Wat en hoe wil jij leren?‘. Twee dagen GeenSchool. Een uur per week Genius Hour. Gisteren nog heb ik leerlingen gevraagd hoe zij het VVV-uur ‘Wat is dit nu weer?‘ […]

  12. […] 2013 ben ik bezig met het gunnen aan mijn leerlingen van een Genius Hour. Ik geniet van wat ik zie gebeuren en ervaar het leren dat plaatsvindt. Met het nieuwe schooljaar […]

  13. […] In de derde ronde kunnen we kiezen tussen het gebruik van Trello in het onderwijs (leerlingen en docenten) of kun je je laten overtuigen door Frans Droog over het invoeren van een Genius hour op je school. Aangezien ik een dagelijkse gebruiker van Trello ben (zij het nog niet in mijn lessen) luister ik graag naar Frans,  en hij heeft me bijna overtuigd. De kern die ik eruit haal is dat je autonomie geeft aan een leerling om iets te doen waar die leerling interesse in heeft. Er zijn kaders, waaronder het feit dat het moet passen in het vakgebied van de docent en er moet een presentatie volgen. De wijze waarop is geheel aan de leerling. De beoordeling van het eindproduct doen leerlingen op elkaars presentatie. Je kunt er nog meer over lezen op een blog van Frans over zijn Genius Hour. […]

  14. […] naar mijn bijdrage: – https://prezi.com/ww0l1tqus8v9/genius-hour-tijd-voor-passie/ – https://fdroog.wordpress.com/2014/06/13/genius-hour-youre-a-genius-and-you-get-an-hour/ – https://fdroog.wordpress.com/2014/09/14/genius-hour-tijd-voor-passie/ Categorieën […]

  15. […] echt ruimte geven – https://prezi.com/ww0l1tqus8v9/genius-hour-tijd-voor-passie/ – https://fdroog.wordpress.com/2014/06/13/genius-hour-youre-a-genius-and-you-get-an-hour/ […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: